tisdag 3 december 2019

Internet som offentlighet slår tillbaka

En gång i tiden, vi kan säga 1995 för enkelhetens skull, var jag i full färd med att skriva en magisteruppsats om Internet som offentlighet. Internet var ännu i sin linda och jag var förtjust. Äntligen hade jag hittat ett område där jag kunde konkretisera mina abstrakta tankar om rättvisa och demokrati. Jag var vid den tiden rejält insnöad på Jürgen Habermas och hans tankar om en diskursetik och den ideala samtalssituationen. Det jag då såg i internet (nu gement) var en offentlighet med potential att ge liv åt Habermas tankar om en decentraliserad demokrati där rättvisa bör ses som en form av grammatik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Gilla-knappens förbannelse

Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. 2009 introducerade facebook gilla-kn...